החזרת הספורט היא תרופה לנפש

נועם סדן מאמן ילדים ב' בהפועל הרצליה מדבר על שינוי התפיסה אצל ילדים במעבר מחצי מגרש למשחק על מגרש שלם. הוא מדבר על הדינמיות בתפקידים של השחקנים הצעירים ומסביר מדוע לעולם לא ישנה לשחקן את התפקיד אם השחקן אינו מעוניין.

נועם סדן – החזרת הספורט היא תרופה לנפש (גיא גרנשטיין)

הרצליה היא עיר של כדורגל. עד תחילת שנות ה-70 הקבוצה המובילה בעיר הייתה הפועל הרצליה. בהמשך הייתה תפנית לטובת מכבי, שכמו תמיד הייתה קשורה לפוליטיקה ולעומד בראשות העיר, ומועדון הפועל הרצליה מעט נדחק לשוליים. שני המועדונים נתמכים עד היום על ידי העירייה. ובשניהם קבוצת הבוגרים משחקת בליגה השלישית – ליגה א'.

בשנים האחרונות, משהו טוב קורה בהפועל הרצליה. קבוצות המועדון משחקות כשוות בליגות השונות. קבוצת הנוער ממשיכה להשביח שחקנים ומקדמת אותם לקבוצה הבוגרת, כל קבוצות החטיבה הצעירה משחקות בליגת שרון וקבוצות הנוער, נערים א' ונערים ב' משחקות בליגות השניות.

כשבשעה טובה יחזור הכדורגל, יפתח נועם סדן את שנתו השנייה כמאמן בהפועל הרצליה. נועם שיחק במחלקת הנוער בקדימה צורן. התחנה הראשונה שלו באימון הייתה בבית הספר לכדורגל "גולאסו קיד" של ירום לוי. אח"כ הצטרף למועדון הכדורגל ירמיהו חולון בהנהלת מני כהן ואלדד דובוביץ, ואז עבד שנה במכבי תל אביב בתור עוזר מאמן בקבוצת ילדים א', שם נחשף לשיטות משחק ועקרונות אימון איתם עובדים במחלקת הנוער של מכבי.

עם שנתון 2003 של ירמיהו חולון (גיא כהן)

באותה שנה השתתף בקורס מאמנים Uefa A בוינגייט תחת הדרכתם של יוסי בן שטרית וסלובודן, וכחלק מתהליך הלמידה הוא נסע להשתלמות אישית במועדון אקסלסיור רוטרדם בהולנד. הוא עוד הספיק לשמש כעוזר מאמן של יוסי בן שטרית בקבוצת נערים א' של בית"ר טוברוק, ובשנה שעברה התחיל את דרכו במועדון הכדורגל של הפועל הרצליה, בתור מאמן קבוצת ילדים א' והשנה יאמן את קבוצת ילדים ב' במועדון.

עם קבוצת ילדים א' של מכבי ת"א – נחשף לשיטות העבודה של מכבי ת"א (עמית פרייהייטר)

בנוסף להכשרות שעבר, הוא עשה קורס מאמנים להפרעות קשב וריכוז. הקורס מקנה ידע וכלים בהבנת הלקות ונותן אפשרות להתמודד ולהכיל בני נוער ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD). הקורס מאפשר לו לפתח דרכים ליצירת מחויבות ומוטיבציה לתקשורת טובה עם בני הנוער והוריהם. נועם הוא מאמן אינטליגנט שאוהב ללמוד ,לייעל ולשפר ובתור מחנך על המגרש- שחקניו יוצאים נשכרים. 

נועם, בשנה שעברה אימנת את ילדים א' בליגת דן. השנה תאמן את ילדים ב' בליגת שרון. בתקווה שתחזור הליגה במהירה- עד כמה נפגעה ההכנה לשנתכם הראשונה ב11? האם יש ערך לליגה השנה? מהי עמדתך?
"שגרת החיים וההכנה לעונה הקרובה נפגעו אצלנו בדיוק כמו שקרה אצל כולם בתקופה הזאת. ההכנה לעונה ולימוד עקרונות המשחק במגרש שלם השתנו מכורח הנסיבות. היה עלינו לעשות את ההתאמות בכדי להפיק מתקופת הסגר את המיטב. במהלך תקופה זו נבנתה תוכנית עבודה מפורטת שכללה: תוכנית אימונים שבועית, ביצוע אימונים קבוצתיים בזום, תפריט תזונה, אסיפות וידאו ושיחות אישיות תוך מעקב ובקרה על התנהלות השחקנים במהלך התקופה.

עשו את ההתאמות הדרושות בשל אילוצי הקורונה (גיא כהן)

המטרה הייתה למזער נזקים ברמה הנפשית והמנטאלית של הילדים, בכדי ליצור מסגרת שתואמת את התקופה ולעבוד בצורה שתהווה הכנה טובה עד כמה שאפשר להמשך העונה.

לקיום הליגות והמשך התנהלות מסגרות הספורט קיים ערך משמעותי בתהליך ההתמודדות עם הנזקים שנגרמו כתוצאה מתקופת הקורונה. לדעתי קיום הליגות יהווה מענה ותרופה לנזקים הנפשיים והחברתיים שנוצרו כתוצאה מהבידוד".

איך משנים לילדים את התפיסה בשינוי המרחב ממשחק על חצי מגרש למשחק על מגרש שלם?
"תחילה יש ללמד את עקרונות המשחק על מגרש שלם וכיצד הם שונים ממשחק שמיניות המשוחק על חצי מגרש. הלימוד נעשה באמצעות אימונים, אסיפות וידאו ושיחות אישיות בהן קיים דגש על סטנדרטים טכניים, גופניים, מנטאליים, קוגניטיביים וטקטיים. עקרונות המשחק יתייחסו למשחק התקפה, משחק הגנה ומשחק מעברים. ולמעשה יהוו בסיס ויסודות בדרך להבנה והטמעה של שיטת משחק מסודרת וברורה שאותה אני שואף להנחיל".

בגילאי 13 קיימת דינאמיות לגבי העמדה במגרש, למעט שוערים (אלדר רחמים)

עד כמה דינמיים התפקידים של השחקנים במגרש בשלב זה? מכינים אותם לתפקידים נוספים?
"אצל חלק מהילדים שיבוץ לעמדה נעשה בהתאם לתכונות של הילד כשחקן, נתוניו ויכולותיו, לבין הדרישות של תפקיד מסוים.  עם זאת, לתפיסתי בגילאי 13 קיימת דינאמיות לגביי הצבה על המגרש למעט תפקיד השוער. אותה דינאמיות שתאפשר לשחקן ללמוד תפקידים שונים במגרש, פעולות, דרישות ודרך טובה יותר ללמוד את המשחק.

בתור אנשי מקצוע עלינו לגרום לילדים לשמור על פתיחות וגישה נכונה לביצוע כמעט כל תפקיד במגרש, אך אמנע משיבוץ של ילד בתפקיד שהוא לא אוהב אותו ומבקש שלא לעשות, מתוך ההבנה שאותו ילד ירגיש שהתפקיד נכפה עליו, מה שיגרום לו לעשות זאת בחוסר חשק ובצורה לא מיטבית".

נמנע מלהציב ילד בתפקיד שאינו אוהב (מרקו ואן לוצ׳ם)

כשיחזרו השחקנים לאימונים תוכל לזהות מיד ילד שלא לקח על עצמו אחריות אישית והכושר הגופני יהיה ירוד. כיצד תתייחס אל אותו שחקן?
"התקופה הנוכחית מהווה אתגר וקושי לכל אחד ואחת מאיתנו, קל וחומר שילדים בגילאים הצעירים חווים את התקופה הזאת בצורה קשה עוד יותר. הדאגה העיקרית שלי במהלך התקופה הייתה לבריאות הנפש של הילדים והרבה פחות לרמת הכושר איתה הם יחזרו.

אחד הדברים המרכזיים ששמנו עליו דגש במועדון במהלך העבודה, היא ההבנה של הילדים למשמעותה של הקפדה על שגרה ואורח חיים מקצועי- תזונה נכונה, תוכנית אימונים ושעות שינה. כל אלה יאפשרו להם לעבור את התקופה הזאת בצורה הטובה ביותר, הן ברמה הנפשית והן ברמת מוכנות גבוהה לחזרה לשגרת האימונים.

הקפדה על שגרה ואורח חיים מקצועי יאפשרו חזרה מיטבית לשגרה (גיא גרנשטיין)

תוכנית האימונים, התקשורת והמעקב המתבצעים באופן שבועי, מאפשרים לי לדעת מה הסטטוס בו נמצא כל ילד בקבוצה. הילדים מחויבים לקחת חלק באימוני כושר קבוצתיים בזום ולדווח על ביצוע אימונים נוספים כחלק מתוכנית העבודה".

מכבי הרצליה, שני המועדונים חולקים את אותו פלח שוק. האם ניתן להשוות את משחקי הדרבי בעיר למשחקים בין הפועל ת"א למכבי ת"א? האם יש יריבות עם המועדון השכן או קשריי ידידות וחברות?
"זאת שאלה שכדאי להפנות אותה להנהלת המועדון ולא אלי. כמאמן יש לי קשרים מצוינים עם קולגות מכל הקבוצות והמועדונים".

שאיפות יש?
"המטרה שלי היא להמשיך ללמוד ולעצב את דור העתיד של הכדורגל בישראל, בשאיפה להשתפר ולהתקדם בתור מאמן. בראייה קדימה לעתיד -אימון בוגרים הוא שאיפה".